PENTINGNYA PRINSIP HALAL-HARAM








Al-Baqara
O you who believe (in the Oneness of Allâh - Islâmic Monotheism)! Eat of the lawful things that We have provided you[] with, and be grateful to Allâh, if it is indeed He Whom you worship. (172)
LA VACHE
Ô les croyants! Mangez des (nourritures) licites que Nous vous avons attribuées. Et remerciez Allah, si c’est Lui que vous adorez. (172)
سورة البَقَرَة
اے اہل ایمان جو پاکیزہ چیزیں ہم نے تم کو عطا فرمائیں ہیں ان کو کھاؤ اور اگر خدا ہی کے بندے ہو تو اس (کی نعمتوں) کا شکر بھی ادا کرو (۱۷۲)






An-Nahl
So eat of the lawful and good food[] which Allâh has provided for you. And be grateful for the Favour of Allâh, if it is He Whom you worship. (114)
LES ABEILLES
Mangez donc de ce qu’Allah vous a attribué de licite et de bon. Et soyez reconnaissants pour les bienfaits d’Allah, si c’est Lui que vous adorez. (114)
سورة النّحل
پس خدا نے جو تم کو حلال طیّب رزق دیا ہے اسے کھاؤ۔ اور الله کی نعمتوں کا شکر کرو۔ اگر اسی کی عبادت کرتے ہو (۱۱۴)




Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda di dalam suatu hadis yang diriwayatkan Imam al-Bukhari yang bermaksud:

“Perkara halal itu jelas dan perkara haram itu jelas, tetapi di antara dua perkara ini ialah perkara-perkara yang ´shubhaat´ (ragu-ragu). Oleh sebab itu, sesiapa yang meninggalkan perkara-perkara ´shubhaat´, telah membersihkan dirinya pada agama dan kemuliaannya
.”



MAKANAN YANG BAIK MEMBENTUK PERIBADI YANG BAIK
Di dalam hadis yang sama yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Rasulullah s.a.w, bersabda yang bermaksud:

“ Sesungguhnya, di dalam tubuh manusia, ada seketul daging yang mana jika ia baik, seluruh badan akan menjadi baik, dan sekiranya ia rosak, seluruh badan manusia akan rosak. Sesungguhnya ia adalah hati
.”

Menurut pandangan Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali, pemakanan yang haram boleh menjejaskan kesucian jiwa dan roh seseorang. Sebagai contoh, dalam suatu kajian yang dilakukan kepada golongan yang memakan daging babi, didapati mereka menghadapi masalah kesihatan moral seperti kurangnya sifat prihatin dan memiliki sifat yang dapat dihubungkaitkan dengan sifat haiwan itu sendiri.

Di dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, yang menyatakan bahawa salah satu doa yang tidak diterima oleh Allah adalah kerana makanan yang dimakannya ialah daripada sumber yang haram, minumannya daripada sumber yang haram dan pakaiannya juga daripada sumber yang haram. Jadi, bagaimanakah Allah s.w.t ingin menjawab (memakbulkan) doa orang-orang tersebut? Maka, di sini adalah satu contoh lain menunjukkan bagaimana pemakanan seseorang memberi kesan kepada hbungannya dengan Penciptanya, Allah, sehingga menyebabkan doa seseorang tidak termakbul.

Sesungguhnya, ini adalah suatu renungan yang menunjukkan kesempurnaan Islam dan sesungguhnya Allah jualah Maha Mengetahui.





Dr. Yusof al-Qaradhawi menyatakan jika perut itu sarang kepada penyakit, maka melaparkan perut itu adalah raja bagi segala ubat. Keadaan ini tidak bermakna, kita tidak dibolehkan menikmati makanan, tetapi Islam menganjurkan umatnya sentiasa mengawal pengambilan makanan agar keadaan tubuh badan sihat dan segar.

Hal ini selaras dengan firman Allah SWT yang bermaksud, “Oleh itu, makanlah (wahai orang yang beriman) daripada apa yang dikurniakan oleh Allah kepada kamu daripada benda halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembah-Nya semata-mata.” (Surah an-Nahl [016], ayat 114)

Makanan sebetulnya penting untuk kesuburan rohani. Ini kerana apabila nafsu makan jasmani tidak dikendalikan, ia menjejaskan rohani daripada mengingati Allah SWT. Sifat malas menghantui kita untuk beribadah. Apabila tubuh sakit akibat salah makan misalnya, jumlah ibadat kita kepada Allah jadi terbatas.

Rohani yang bersih tidak lain tidak bukan, dibentuk oleh makanan yang berkhasiat, agar daya ingatan menjadi cerah dan tajam. Oleh itu, hubungan kesihatan serta makanan amat erat dan saling berkait. Makanlah, tetapi harus berpada-pada.

Menjauhi Makanan Yang Haram

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api nerakalah yang layak baginya.” (Riwayat al-Baihaqi dan Abu Nuim)

Harta-harta yang berkat itu adalah harta yang halal dan baik, kerana sesuatu yang diambil dari yang tidak halal dan tidak baik tidak mungkin mampu mendorong seseorang kepada melakukan kebaikan sama ada kepada diri sendiri mahupun orang lain. Kita seharusnya mengambil berat akan apa yang kita suapkan ke mulut kerana setiap daging yang timbul atau dihasilkan dari sesuatu yang haram maka nerakalah tempatnya.

Pengertian halal yang harus difahami daripada hadis di atas adalah mencakupi aspek-aspek berikut:

  1. Halal wujudnya, iaitu apa saja yang tidak dilarang oleh agama Islam, seperti makanan dan minuman yang tidak diharamkan oleh syariat Islam.
  2. Halal cara mengambil atau memperolehinya, iaitu cara mengambil atau cara memperoleh yang tidak dilarang oleh syariat Islam seperti harta yang diperoleh dari pekerjaan yang halal menurut pandangan syariat Islam.
  3. Halal kerana tidak bercampur dengan hak milik orang lain, kerana sudah dikeluarkan zakatnya. Jika sebaliknya (haram) ia berupa bahan makanan dan dimakan oleh seseorang maka pengaruhnya sangat buruk terhadap perkembangan rohani dan jasmani seseorang.


Renung-renungkan.. Semoga perubahan kita hari ini menjadikan kita antara Insan yang beruntung sewaktu di sana nanti.. Aamin